« ریا »

ريا، شاخه‌ای از نفاق است. و فرد رياكار در جرگه منافقان قرار دارد. منافق به كسی مي‌گويند كه زبان او با قلب او يكسان نباشد، با زبان چيزی مي‌گويد كه در قلب به آن ايمان ندارد.
عمل ريائی، ظاهری دارد و باطني. ظاهر آن به گونه‌ای است و باطن آن به گونه‌ای ديگر.
ريا كار در ظاهر خدا را می ‌پرستد، ولی انگيزه او براي عبادت، فرمان خدا و يا جلب رضايت او يا كسب كمال معنوی نيست، بلكه هدف جلب توجه مردم و كسب محبوبيت و شهرت در ميان آنها و يا ديگر انگيزه‌های مادی است.
عمل رياكار، به حسب ظاهر، با زبان بی ‌زبانی می گويد: هدف، امتثال فرمان خدا و كسب رضايت او است، در حالي كه درون عمل كاملا بی ‌محتوا است، و هدف، انگيزه‌های دنيوی است. در اين صورت، چه نفاقی روشن‌ تر از اين؟

علامت ریاکاران:

بعضی افراد که فاقد ارزش های اجتماعی هستند و مردم آنان را با دیده تحقیر می نگرند برای آنکه آبرو و شخصیتی به دست آورند و در جامعه اسلامی از قدر و منزلتی برخوردار گردند به تزویر و ریا متوسل میشوند و رنگ زهد و تقوا به خود میگیرند و خویشتن را به دروغ با ایمان و درستکار جلوه میدهند
اینان می خواهند با نفاق و دورویی مردم را اغفال کنند , خود را از گروه پاکان و نیکان قلمداد نمایند و حسن نظر دیگران را به خویشتن جلب کنند تا همانند مومنین واقعی محبوب گردند.

منافقین ریاکار, عاشق تحسین و تمجیدند و هدفشان در نیکوکاری و ادای تکالیف دینی, جلب عواطف دیگران و نفوذ در افکار این و آن است و توجهی به وظایف انسانی و اطاعت و اوامر الهی ندارند.

اینان کار خیر را به شرطی انجام میدهند که در جامعه منعکس شود و مردم آن را ببینند و یا لااقل خبرش را بشنوند و در غیر این صورت پاکی و نیکی را مهم نمیشمارند و در مقابل کارهای خوب و بد بی تفاوتند.

امیر مومنان علی علیه السلام میفرماید: ریاکار سه علامت دارد موقعی که مردم را میبیند با نشاط و پرتحرک میشود , وقتی تنها می ماند کاهل و بی رغبت میگردد و دوست دارد در تمام اعمالی که انجام میدهد مورد تحسین و ستایش قرار گیرد. کافی ج 2 ص 295


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






لینک ثابت - نوشته شده توسط سربازان امام زمان(عج) در جمعه 19 مهر 1392برچسب:,

ساعت 11:36

طبقه بندی: متفرقه، ،

برچسب ها: