با عنایت به وظیفه خطیر دانشجو در استقلال و هویت جامعه اسلامی به گزیده ای از بیانات رهبر معظم رهبری در خصوص دانشجو و دانشگاه اشاره می کنیم:

 

شما دانشجویان‏ ستارگان درخشانی هستید که آسمان آینده این کشور را نورباران کرده‏ اید.

دانشجوی موفّق کسی است که خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق کند و خوب به ورزش بپردازد.

مظهر شهامت و سرعت عملِ ملت ایران دانشجویانند.

دانشجو، قشر فاخر و با ارزشی است.

دانشجویان یکی از قشرهای زنده و فعّال و با نشاطند. در قضایای اجتماعی و سیاسی هم باید همین‏طور زنده و فعّال و بانشاط شرکت کنند.

قشر دانشجوی ما، یک قشر ممتاز، برجسته و متدیّن مثل بقیه مردم است.

اگر دشمنان نتوانستند دانشجو را در جهت خودخواسته به راه بیندازند، یقیناً کار و تلاش و تبلیغی می‏ کنند تا شاید بتوانند دانشجو را به انفعال و بی ‏عملی بکشانند.

این خیلی ارزش دارد که جوان و دانشجوی ما احساس کند این کاری که الان به آن سرگرم و مشغول است، کاری است که می‏تواند آن را پای خدا حساب کند و برای خدا دنبال بنماید.

صفا و معنویت و نورانیّت و پاکی جوانان ما بر خیلی از چیزهایی که امروز سعی می ‏شود در محیط جوان و بخصوص در محیط دانشجویان تزریق و تلقین و تحمیل شود، فائق خواهد آمد.

طبیعت جوان، طبیعت دانشجو و نهضت دانشجویی، مقابله با نفوذ بیگانه، نفوذ دشمن، نفوذ قلدرها، زورگوها و دیکتاتورهای بین‏المللی در داخل مسائل یک کشور است.

انتظارم از نسل جوان، به‏ ویژه دانشجویان این است که صفا و یکرنگی و طهارت اخلاقی داشته باشند و از دوز و کلکهایی که مربوط به دوره بعد از جوانی و مربوط به ابتلائات زندگی است، خود را دور نگه دارند.

دانشجوی ایرانی، با هوشمندی‏، با ایمان، با احساس استقلالش، با احساس عزّتی که امروز در ملت ایران و بخصوص در جوانان و دانشجویان ما هست، اگر سی سال کار کند، امید هست که به قدر صد سالِ دیگران پیشرفت کند. من معتقدم بین گروههای دانشجویی، با هر سلیقه ای که هستند، باید روابط حسنه برقرار باشد.

دانشجو باید صاحب فهم سیاسی، قادر بر تحلیل سیاسی، قادر بر شناخت انگیزه‏ها و جریان‏های سیاسی، و صاحب شناخت از اوضاع سیاسی کشور و جهان - نه فقط کشور - باشد. دانشجو اگر قدرت تحلیل سیاسی نداشته باشد، فریب می‏ خورد و فریب خوردن دانشجو، درد بزرگی است که تحمّلش خیلی سخت است.

اگر دانشجویان بخواهند قدرت تحلیل پیدا کنند، باید فعّالیت سیاسی بکنند؛ باید سیاست را بخوانند، بنویسند، بگویند، مذاکره و مباحثه کنند. تا این کار نشود، دانشجویان توانایی پیدا نمی‏ کنند.

اگر نسل جوان دانشجو بخواهد یک حرکت مؤمنانه انقلابی انجام دهد، معنایش بسیج شدن این قشر در راه خداست.تشکّلهای دینی به جوان دانشجو، هویّت دینی و اصیل می‏ بخشد.

دانشگاه هم نوعی مسجد است و دانشجو بودن یک ارزش است.

خصوصیت دانشجو، تعمّق و تدقیق است. و دانشگاه اسلامی را دانشگاهی است که در آن، علم یک ارزش حقیقی است. آدم علم را برای گرده نانی که از آن طریق می ‏شود به دست آورد، تحصیل نمی‏ کند.

به‌ هرحال نسل جوان دانشجو اگر به علم بپردازد و دانشجو باشد، این تعیین‌کننده‌ی شناسنامه‌ی ملت ما در بیست، سی سال دیگر است. علت احترام من به قشر دانشجو - که شما هم جزو آنها هستید - در درجه‌ ی اول این است ،شما [دانشجویان‏] باید علم را دوست بدارید، ارزش بدانید، آن را برای خدا و با نیّت خالص دنبال کنید.

عزیزان من! به این که با نام اسلام در محیط جوانِ دانشجویی تلاش می‏ کنید، افتخار کنید.

چون دانشجوها نسل فرزانه و آگاه و برگزیده کشورند، بایستی بیشتر از دیگران احساس مسؤولیت کنند.

طبقه و قشر دانشجو بایستی اسیر جلوه‏های دنیا نشود.

باید در داخل دانشگاهها روح علم و روح تحقیق در دانشجو واقعاً رسوخ پیدا کند.

امروز کشور و جامعه ما، بخصوص جامعه‏ی جوان و بالاخص جامعه‏ی دانشجویی ما به خودسازی و درون‏سازی احتیاج دارد.

طبیعت دانشگاه، یک طبیعت جوان است و محیطی که در آن جوان هست، از خصوصیاتش این است که همیشه احتیاج به کمک فکری دارد.

مهمترین فریضه دانشگاهها این است که در درون خودشان مسأله علم و تحقیق را دو دستی بچسبند.

دانشگاهی که در آن جنجال و شعار و هیاهو باشد، دیگر چندان به علم نخواهد پرداخت.

دانشگاههای کشور، همه حقّ عظیمی بر انقلاب و نظام و پیشرفت جریان علم و فرهنگ در کشور دارند. امروز نسل روشنفکر دانشگاهی، یک مسؤولیت ویژه دارد.

هر وقت در دانشگاه‏ها دانشجو به دلبستگی ‏های دیگری پرداخته، علم در آن‏جا ضعیف شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






لینک ثابت - نوشته شده توسط سربازان امام زمان(عج) در جمعه 5 مهر 1392برچسب:,

ساعت 1:4

طبقه بندی: دانشجویی، امام خامنه ای، ،

برچسب ها: